Într-un moment în care România se confruntă cu provocări sociale, economice și culturale, o nouă propunere de eliminarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru vehiculele istorice a stârnit valuri de neliniște printre pasionații de vehicule istorice și apărătorii patrimoniului tehnic și cultural al țării. Această propunere, care ar putea fi pusă în aplicare în următoarele zile, aducând în prim-plan un aspect mai larg, cel al vulnerabilității patrimoniului cultural în fața deciziilor fiscale.
O organizație-cheie în această luptă pentru conservarea vehiculelor istorice este Retromobil Club România. Cu peste 4.200 de membri pasionați de istoria industriei auto și a colecționării, clubul și-a dedicat ultimii 25 de ani construirii unui muzeu mobil, cu peste 10.900 de autovehicule înmatriculate și atestate ca vehicule istorice. Această inițiativă nu doar că a adus o contribuție semnificativă la păstrarea patrimoniului tehnic și cultural al României, dar a și educat publicul larg despre importanța și evoluția industriei auto locale.
Într-un peisaj în care instituțiile de stat nu posedă vehicule istorice în stare de funcționare, eforturile Retromobil Club România au umplut un gol important. Prin evenimentele sale, clubul a reușit să prezinte publicului mii de vehicule istorice într-un efort continuu de educare și conservare a patrimoniului tehnic național. Ceea ce face această inițiativă cu atât de valoroasă este faptul că nu doar informează publicul despre evoluția tehnică și culturală a țării, ci le oferă și oportunitatea de a interacționa direct cu aceste capodopere mobile.
Astfel, impozitarea vehiculelor istorice ar putea pune în pericol nu numai pasiunea și devotamentul proprietarilor, ci și accesul publicului la această istorie vie a României. Mulți dintre proprietarii acestor vehicule sunt pasionați care și-au investit timp, resurse și dragoste pentru a le restaura și conserva. În fața unor impozite care rivalizează cu cele ale mașinilor de lux noi, aceștia ar putea fi forțați să renunțe la aceste bijuterii mobile, ceea ce ar putea duce la o pierdere ireparabilă a unor părți semnificative ale patrimoniului cultural.
Iată câteva exemple care ilustrează modul în care prevederile din Ordonanța de guvern ar putea avea impact asupra impozitelor pentru autovehiculele românești sau centenare din colecția membrilor clubului:
- ARO 243D – Impozit de 6.051 lei,
- Autobuz Roman RD 111 – Impozit de 1.641,51 lei,
- Autocamion DAC 444 T – Impozit de 1.071,84 lei,
- Cadillac V12 (1937) – Impozit de 10.350 lei,
- Ford A (1929) – Impozit de 6.051 lei,
- Packard Super 8 (1948) – Impozit de 9.315 lei,
- Plymouth P2 (1936) – Impozit de 6.051 lei.
Mai mult, această propunere nu doar că dezamăgește pasionații, ci trimite și un semnal greșit în ceea ce privește atitudinea statului față de patrimoniul cultural. Într-o perioadă în care alte țări europene sprijină proprietarii de vehicule istorice prin scutiri fiscale, România pare să nu învețe din exemplele pozitive. Această măsură ar putea submina eforturile pasionaților de a păstra în viață istoria auto românească și ar trimite un mesaj descurajant pentru toți cei implicați în conservarea patrimoniului cultural.
În acest context, apelul Retromobil Club România pentru menținerea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru vehiculele istorice capătă o semnificație puternică. Cu exemple de succes în alte țări europene și cu susținerea unor organizații internaționale, cum ar fi Federația Internațională de Vehicule Antice (F.I.V.A), este clar că astfel de inițiative pot avea un impact pozitiv asupra patrimoniului cultural și tehnic.
Este esențial ca decidenții să înțeleagă că protejarea și promovarea patrimoniului cultural și tehnic sunt investiții în educație, în prezent și viitor. Într-o lume în continuă schimbare, țările care reușesc să își păstreze și să își promoveze moștenirea culturală prosperă. Dacă România vrea să fie parte din acest grup, este timpul să ia în considerare exemplele pozitive din jurul său și să sprijine eforturile celor care încearcă să păstreze vie istoria industriei auto și cultura țării.